اخبار

معرفی گیاه مورینگا، یک و گیاه و هزار کاربرد!

معرفی گیاه مورینگا، یک و گیاه و هزار کاربرد!

داروخانه دکتر ستاری

مورینگا چه محتویاتی دارد؟

مورینگا حاوی بسیاری از ترکیبات مفید مانند:

ویتامین A
ویتامین B1 (تیامین)
B2 (ریبوفلاوین)
B3 (نیاسین)، B-6
فولات و اسید اسکوربیک (ویتامین C)
کلسیم
پتاسیم
اهن
منیزیم
فسفر
زینک
همچنین چربی بسیار کمی دارد و کلسترول مضری نیز ندارد.

مزایای مورینگا:

اعتقاد بر این است که مورینگا فواید زیادی دارد و کاربردهای آن از سلامتی و زیبایی گرفته تا کمک به پیشگیری و درمان بیماری ها را شامل می شود. فواید مورینگا عبارتند از:

1. محافظت و تغذیه پوست و مو:
روغن دانه مورینگا برای محافظت از مو در برابر رادیکال های آزاد مفید است و آن را تمیز و سالم نگه می دارد. مورینگا همچنین حاوی پروتئین است،یعنی برای محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب مفید است. همچنین حاوی عناصر آبرسان و سم زدایی است که باعث تقویت پوست و مو نیز می شود و می تواند در درمان عفونت ها و زخم های پوستی موفق باشد.

2. درمان ادم(ورم):
ادم یک وضعیت دردناک است که در آن مایع در بافت های خاصی در بدن تجمع می یابد. خواص ضد التهابی مورینگا ممکن است در جلوگیری از ایجاد ادم موثر باشد.

3. محافظت از کبد:
به نظر می رسد مورینگا از کبد در برابر آسیب های ناشی از داروهای ضد سل محافظت می کند و می تواند روند ترمیم آن را تسریع کند.

4. پیشگیری و درمان سرطان:
عصاره مورینگا حاوی خواصی است که ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان کمک کند. همچنین حاوی نیاسیمیسین است که ترکیبی است که رشد سلول های سرطانی را سرکوب می کند.

5. درمان اختلالات معده:
عصاره مورینگا ممکن است به درمان برخی از اختلالات معده مانند یبوست، گاستریت و کولیت اولسراتیو کمک کند. خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی مورینگا ممکن است به مهار رشد پاتوژن های مختلف کمک کند و محتوای بالای ویتامین B آن به هضم غذا کمک می کند.

6. مبارزه با بیماری های باکتریایی:
به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی، عصاره مورینگا ممکن است با عفونت های ناشی از سالمونلا، ریزوپوس و E. coli مقابله کند.

7. سالم تر کردن استخوان ها:
مورینگا همچنین حاوی کلسیم و فسفر است که به حفظ سلامت و استحکام استخوان ها کمک می کند. عصاره مورینگا همراه با خواص ضد التهابی خود ممکن است به درمان بیماری هایی مانند آرتریت کمک کند و همچنین ممکن است استخوان های آسیب دیده را التیام بخشد.

8. درمان اختلالات خلقی:
اعتقاد بر این است که مورینگا برای درمان افسردگی، اضطراب و خستگی مفید است.

9. محافظت از سیستم قلبی عروقی:
آنتی اکسیدان های قوی موجود در عصاره مورینگا ممکن است به جلوگیری از آسیب قلبی کمک کند و همچنین نشان داده است که قلب سالم را حفظ می کند.

10. کمک به بهبود زخم ها:
نشان داده شده است که عصاره مورینگا به بسته شدن زخم ها و همچنین کاهش ظاهر زخم ها کمک می کند.

11. درمان دیابت:
مورینگا به کاهش میزان گلوکز خون و همچنین قند و پروتئین در ادرار کمک می کند. این باعث بهبود سطح هموگلوبین و محتوای کلی پروتئین در افراد مورد آزمایش بشود.

12. درمان آسم:
مورینگا ممکن است به کاهش شدت برخی از حملات آسم و محافظت در برابر انقباضات برونش کمک کند. همچنین نشان داده شده است که به عملکرد بهتر ریه و به طور کلی تنفس کمک می کند.

13. محافظت در برابر اختلالات کلیوی:
افراد در صورت مصرف عصاره مورینگا ممکن است کمتر دچار سنگ در کلیه ها، مثانه یا رحم شوند. مورینگا حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است که ممکن است به کاهش سطح سمیت در کلیه ها کمک کند.

14. کاهش فشار خون بالا:
مورینگا حاوی ایزوتیوسیانات و نیاسیمینین است، ترکیباتی که به جلوگیری از ضخیم شدن شریان ها کمک می کند، که می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

15. بهبود سلامت چشم:
مورینگا به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدانی که دارد دارای خواص بهبود بینایی است. مورینگا ممکن است گشاد شدن عروق شبکیه را متوقف کند، از ضخیم شدن غشاهای مویرگی جلوگیری کند و از اختلال عملکرد شبکیه جلوگیری کند.

16. درمان کم خونی و کم خونی داسی شکل:
مورینگا ممکن است به بدن فرد کمک کند آهن بیشتری جذب کند، بنابراین تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. تصور می شود که عصاره گیاه در درمان و پیشگیری از کم خونی و بیماری سلول داسی شکل بسیار مفید است.

تاثیرات فوق العاده مورینگا بر پوست:

1. یک سد محافظ برای پوست شما فراهم می کند:

روغن مورینگا دارای ترکیبی منحصر به فرد از اسیدهای چرب است که برای تشکیل و نگهداری غشای سلولی در لایه شاخی پوست (لایه ای از پوست که مانعی برای محیط زیست ایجاد می کند و نفوذپذیری را تنظیم می کند) ضروری است.

علاوه بر این، این اسیدهای چرب همچنین دارای خواص نرم کنندگی، روان کنندگی و ضد التهابی هستند که به ترمیم چربی طبیعی پوست و محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از محیط کمک می کند.

2. پوست را از آسیب های ناشی از آلودگی ترمیم می کند:

صرف نظر از مکانی که در آن زندگی می کنید، طیف گسترده ای از آلاینده ها در محیط شما وجود دارد. این آلاینده‌ها به لایه‌های عمیق‌تر اپیدرم نفوذ می‌کنند و بر تعادل در یکپارچگی ساختاری پوست تأثیر می‌گذارند. بنابراین ظرفیت دفاعی پوست با قرار گرفتن در معرض آلودگی مختل می شود.

آلاینده ها و ذرات ریز گرد و غبار به تدریج پوست را از آنتی اکسیدان ها تهی می کنند و احساس خشکی به پوست می دهند. این ذرات همچنین عملکرد سد سطحی را مختل کرده و هیدراتاسیون پوست را به خطر می اندازند. مشخصات فیتوکمیکال های مورینگا نشان می دهد که سرشار از اسیدهای چرب (به طور عمده اسید اولئیک) و آنتی اکسیدان هایی است که سد پوست را بازسازی و محافظت می کند. محتوای غنی اسید اولئیک همچنین تضمین می کند که پوست حتی زمانی که در معرض آلودگی قرار می گیرد، هیدراته باقی می ماند.

3. به عنوان یک روغن ضد پیری عمل می کند:

شاید تا به حال می دانستید که این روغن مورینگا بهترین خواص ضد پیری را دارد. این روغن غنی از مواد مغذی که سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به مهار فعالیت رادیکال های آزاد کمک می کند و در نتیجه روند پیری را کند می کند. همچنین به رفع چین و چروک و جلوگیری از افتادگی پوست صورت نیز کمک می کند. سرشار از ویتامین C بودن روغن مورینگا به تثبیت کلاژن کمک می کند که به نوبه خود به کاهش خطوط ریز و ترمیم سلول های آسیب دیده پوست کمک می کند.

4. درخشش طبیعی پوست شما را نشان می دهد:

روغن مورینگا به مبارزه با مشکلات پوستی مانند خستگی کمک می کند و ترشح چربی را تنظیم می کند و در نتیجه اثرات سوء آلودگی را بر روی پوست شما جعل می کند. این روغن مخصوص با پاکسازی پوست به آشکار شدن درخشش طبیعی آن کمک می کند. پوست خود را با دو تا سه قطره روغن مورینگا مخلوط با چند قطره روغن زیتون به آرامی ماساژ دهید. همچنین می توانید چند قطره به کرم یا لوسیون مراقبت از پوست روزانه خود اضافه کنید تا مشکلات پوستی را کاهش دهید.

5. با آکنه مبارزه می کند، به خلاص شدن از شر لکه های تیره کمک می کند:

روغن مورینگا همچنین به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی عالی خود که می تواند آکنه را درمان کند، شناخته شده است. تولید سبوم اضافی را تنظیم می کند و از مسدود شدن کثیفی و باکتری ها به منافذ جلوگیری می کند. اگر پوست بی عیب و نقص آن چیزی است که می خواهید، سه قطره روغن مورینگا را با مقدار کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و مخلوط را روی آکنه، جوش های سرسیاه ، خراش ها و جای زخم برای بهبود سریع بمالید.

6. پوست شما را تمیز و جوان می کند:

روغن مورینگا به لطف محتوای اسید اولئیک غیرعادی بالای 72 درصد، یک پاک کننده عمیق پوست با اثرات پاک کنندگی و سم زدایی است. این روغن همچنین حاوی گوگرد است که به ساخت کراتین طبیعی در پوست کمک می کند و به شما استحکامی جوان می بخشد.

7. پوست خشک را تغذیه می کند و رطوبت رسانی انجام می دهد:

روغن مورینگا به نرم شدن پوست خشک و حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. با مشکلاتی مانند درماتیت، اگزما و پسوریازیس مبارزه می کند. روغن مورینگا همچنین برای حالت دادن به لب های خشک و ترک خورده عالی است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی داروسازی و علوم دارویی نشان داد که روغن مورینگا می تواند به محافظت در برابر آفتاب کمک کند. محققان دریافتند که این روغن حاوی SPF است که می تواند به فعالیت موثر ضد آفتاب کمک کند. این مطالعه نشان می دهد که مورینگا می تواند یک عامل ضد آفتاب فعال باشد یا همچنین می تواند به سایر فرمولاسیون های ضد آفتاب اضافه شود تا قدرت آن را افزایش دهد. مالیدن مستقیم روغن مورینگا روی پوست و پختن در زیر نور آفتاب توصیه نمی شود، اما می تواند افزودنی عالی برای ضد آفتاب های طبیعی باشد.

8. درد را تسکین می دهد و به آرامش کمک می کند:

همچنین می توانید دو قطره روغن مورینگا را به آب گرم حمام خود اضافه کنید. حمام کردن با این آب استرس را از بین می برد، بدن شما را پاکسازی می کند، آرامش روحی ایجاد می کند و خستگی را از بین می برد. ماساژ بدن با تنها چهار قطره روغن مورینگا مخلوط با روغن بادام می تواند به کاهش درد روماتیسمی، کاهش التهاب با خواص ضد التهابی، دفع مایعات اضافی بدن از طریق ادرار، محافظت از بدن در برابر عفونت های مضر و تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

عوارض جانبی:

به هر کسی که قصد استفاده از مورینگا را دارد، توصیه می‌شود که ابتدا آن را با پزشک در میان بگذارد. مورینگا ممکن است دارای خواص ضد باروری باشد و بنابراین برای زنان باردار توصیه نمی شود.

اما عوارض جانبی بسیار کمی درباره مورینگا گزارش شده است.

مردم همیشه باید برچسب روی عصاره را بخوانند و دستورالعمل های دوز را دنبال کنند.

خطرات:
برخی از داروهایی که باید به طور خاص از آنها آگاه بود عبارتند از:

لووتیروکسین: برای مبارزه با مشکلات تیروئید استفاده می شود. ترکیبات موجود در برگ مورینگا ممکن است به عملکرد تیروئید کمک کند، اما افراد نباید آن را همراه با سایر داروهای تیروئید مصرف کنند.
هر دارویی که ممکن است توسط کبد تجزیه شود: عصاره مورینگا ممکن است سرعت این اتفاق را کاهش دهد که می تواند منجر به عوارض جانبی یا عوارض مختلفی شود.
داروهای دیابت: داروهای دیابت برای کاهش قند خون استفاده می شود که مورینگا نیز به طور موثر این کار را انجام می دهد. بسیار مهم است که سطح قند خون خیلی پایین نیاید.
داروهای فشار خون بالا: مورینگا نشان داده است که در کاهش فشار خون موثر است. مصرف مورینگا در کنار سایر داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد آن شود.

آیا مورینگا می تواند به کاهش وزن کمک کند؟
شواهد نشان داده است که عصاره مورینگا می تواند در کاهش و کنترل افزایش وزن در موش ها موثر باشد. محتوای بالای ویتامین B موجود در آن به هضم نرم و کارآمد کمک می کند و می تواند به بدن در تبدیل غذا به انرژی کمک کند، برخلاف ذخیره آن به عنوان چربی:

کاهش وزن
کمک به کاهش کلسترول و فشار خون
جلوگیری از التهاب
به بدن کمک می کند تا چربی ها را به انرژی تبدیل کند
کاهش خستگی و بهبود سطح انرژی

محصولات حاوی مورینگا در داروخانه دکتر ستاری